Ako jazdiť v poľadovici a na snehu

Zimné mesiace sa vyznačujú charakteristikami, ktoré vedia narobiť starosti nie len chodcom na uliciach, ale aj vodičom za volantom. Sneženie, mrznúci dážď, odmäk a následné zamrznutie v nočných hodinách. To všetko predstavuje potenciálne nástrahy, s ktorými sa musia vodiči popasovať. Pozrite si pár praktických rád a buďte na poľadovicu a sneh pripravení aj vy.

 

Skontrolujte pneumatiky pre správnosť dezénu

Ojazdené pneumatiky s nedostatočným dezénom samozrejme sú proti predpisom, ale v podmienkach poľadovice a snehu vás viac ako pokuta bude zaujímať ich funkčnosť. Takéto pneumatiky strácajú trakciu a s viac centimetrovou pokrývkou snehu si nebudú vedieť poradiť. Zákonom predpísaná minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík sú 3 milimetre a samozrejme, všetky štyri musia byť rovnakého vyhotovenia. Nepodceňujte tento fakt, z konštrukčného hľadiska to má to svoju logiku. Každá pneumatika má na dezéne mierku opotrebovanosti (čiarka priamo v drážke pneumatiky, ktorá sa dá vizuálne aj fyzicky skontrolovať), preto je kontrola ľahká a rýchla. Naviac, ponuka celoročných, alebo zimných pneumatík je naozaj široká, existuje veľa porovnávacích testov účinnosti. Stačí si len vybrať a včas prezuť.

 

Rozbiehajte sa plynulo a držte sa pevne na ceste

Pri rozbehu na ľade alebo v snehu je dôležité akcelerovať jemne, cez nižšie otáčky a preraďovať na vyššie prevodové stupne rýchlejšie ako za normálnych podmienok. Dokonca môže pomôcť aj rozbeh na druhom prevodovom stupni, čo napomôže znížiť možnosť prešmyku kolies. Volant ovládajte s citom, do zákrut vždy natáčajte včas a akcelerujte veľmi mierne. Ak sú na ceste vyjazdené koľaje, pravidlo plynulosti a miernosti pri výjazde z nich, alebo vjazde do nich, platí dvojnásobne, kedže vlastnosti snehu v koľaji a mimo nej sa líšia.

 

Dbajte na rýchlosť a vzdialenosť

Dodržiavať bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami je pravidlo, ktoré platí za všetkých poveternostných podmienok. Preto je treba ho pripomenúť aj v zimnom období. Rozostup na vzdialenosť jedného auta alebo dvoch sekúnd, skrátka nie je dostatočná. Pri jazde na vozovke pokrytej snehom, alebo ľadom je brzdná dráha niekoľkonásobne dlhšia než na vozovke suchej. Pri predpoklade znalosti základných princípov fyziky je jasné, že čím dlhšia vzdialenosť medzi jednotlivými vozidlami, tým vyššia šanca na bezpečný brzdiaci, alebo vyhýbací manéver s vozidlom.

 

Zvládnite šmyk

Ak sa už s vozidlom dostanete do šmyku, mali by ste vedieť, ako ho zvládnuť. Napriek tomu, že to vyžaduje určitú prax, ktorú nie je také ľahké získať, existujú praktické rady ako na to. Najdôležitejšou je, točiť volantom vždy tým smerom, ktorým sa autu šmýka jeho zadná časť. Tým sa bude dať aspoň do určitej miery stabilizovať. Nikdy nespúšťajte ruky z volantu, držte ho pevne a manipulujte s ním. Tiež sa vyhýbajte akémukoľvek prudkému brzdeniu. Aj keď je, ľudovo povedané, skočenie na brzdu akousi prirodzenou a podvedomou reakciou, je dôležité nezablokovať kolesá, aby mali priestor na stabilizáciu vozidla pri točení volantom. Systémy ako ESC (elektronická kontrola stability), alebo ABS (proti-preklzový brzdový systém) sú v týchto situáciách veľmi nápomocné, no netreba zabúdať na to, že nie sú silnejšie ako fyzikálne zákony.